Det är dags att göra mjölken till en lyxvara

Det finns lyxvaror inom nästan alla sortiment – men inte i mjölkdisken. Det måste vi ändra på, skriver Martin Ragnar.

Det finns fler steg att ta i utvecklingen av mjölken. I alla andra sektorer finns det lyxvaror som agerar dragare också för det billigare sortimentet. Tänk kött, bilar, vodka, utlandsresor, möbler – vad som helst. Överallt funkar det så.

Saknar lyxmjölk

Men i mjölkdisken finns det ännu bara standardmjölk från stora mejerier och standardmjölk från det lokala gårdsmejeriet, om du råkar ha ett sådant i närheten. Produkten är det ingen större skillnad på. Lyxmjölken saknas ännu.

Men det är inte svårt att förstå att en sådan går att utveckla – och ta rejält betalt för. Och några har redan börjat.

Minimalt bearbetad

Resta gård utanför Enköping har några olika gamla lantraskor och mjölkar dem småskaligt och pastöriserar hemmavid. Mjölken blir därmed minimalt bearbetad innan den hamnar i flaskan.

Dessa raser mjölkar betydligt mindre än en högproduktiv Holstein, men kanske koncentreras också smakerna mer i dess mjölk?

”Godare än vin”

Ett av omdömena från en komjölksprovning i våras var i alla fall att mjölken från en fjällnära ko var som ”glassmjölk”, medan en annan person menade att ”mjölk är godare än vin”.

Här har vi, tror jag, ett embryo till en lyxmjölksproduktion där en liter paketerad i vacker glasflaska för avnjutning på fredag kväll utan vidare ska kosta 100 kronor och kanske mer.

Smakar fantastiskt

Den mjölken smakar fantastiskt, inte bara rent sensoriskt utan också genom den storytelling som följer med den och som handlar om rasens ursprung och långa historia, om betets sammansättning, gårdens traditioner och höga djuromsorg, med mera.

Börjar vi dessutom betrakta alla våra 4 000 mjölkgårdar med samma fascination som vi betraktar Sydeuropas vingårdar – och börjar tänka att vi också ska få besökare dit.

Utveckla mjölkresor

Besökare som vill handla mjölk direkt på plats och samtidigt serveras en försvarlig dos storytelling – ja, då börjar bilden av en ny finmaskig gastronomisk infrastruktur fördelad över större delen av vårt avlånga land växa fram.

Vi borde utveckla mjölkresor till Sverige med samma självklarhet som vinresor till Toscana, med besök på fem mjölkgårdar under några timmar och där besökarna får prova de olika gårdarnas mjölk som alla kommer smaka något olika och samtidigt passa på att köpa med sig en flaska eller två hem.

Svindlande tanke

Det är en svindlande tanke som vi måste utveckla tillsammans snarast.

Och ett är säkert – gårdsförsäljning är redan tillåten och det finns inga som helst planer på att förbjuda den!

Leve den svenska mjölken!

Martin Ragnar, forskare och författare, sekreterare i Svenska Dryckesakademien och till vardags forskningschef på Energiforsk AB

Vad tycker du? Skriv en debattartikel – så här gör du!

Av: Martin Ragnar
Foto: Pressbild/Ann Lindén

Läs mer om:

Kommentarer