Meny

Slöjden gör eleverna till moderna framtidsmänniskor

Eleverna får en annan självbild, lär sig planera projekt och ökar kreativiteten. Det är bara några saker som slöjden bidrar med i skolan, skriver Marcus Vildir, lärare i trä- och metallslöjd. Samtidigt höjs allt fler röster för att ta bort ämnet i skolan.

Robin håller så hårt i täljkniven i början, att han inte orkar tälja mer än några drag åt gången. Han trycker kniven genom lindbiten, vilket går trögt. Han lär sig så småningom att skära med kniven samtidigt som han trycker, vilket går bättre.

Varje skär och vartenda spån som faller på slöjdsalens golv är ett litet steg framåt. Under varje lektion föreslår jag små justeringar av hans grepp och hållning. Idag orkar han mer än han gjorde förra veckan, för att inte tala om veckan dessförinnan, då han tyckte att kniven bara var läskig; “ett vapen!”

Vid samma hyvelbänk sitter Maryam. Hon är just i färd med att utveckla en serie egendesignade köksredskap. Hon har täljt sedan hon var liten och nu prövar hon att kombinera olika material i skaften. Plexiglas och ek, bok och björk.

Hjälper till att nå mål

När allt fler börjar ifrågasätta om slöjden ska vara kvar i skolan är det viktigt att ha Robin och Maryam med sig i tanken. Inget annat skolämne låter eleverna använda sig av och forma sig själva, i samma utsträckning som slöjden gör.

Slöjden hjälper oss att nå små delmål och sikta på större och svårare utmaningar. Den tränar oss att tänka estetiskt och tekniskt på samma gång, att använda hjärnans olika områden parallellt och att utnyttja alla kroppens sinnen för att känna in och skapa. Det är just detta som gör slöjden så speciell och det är därför som den fortfarande, efter över 150 år, har en särställning bland skolans ämnen.

Just Robin behöver få vara just här och nu, mitt i täljandet. Varje slöjdlektion blir en liten vinst i hans krig mot sin dåliga självbild. I slutet av terminen sitter han där med inte mindre än två granna smörknivar, nöjt reflekterande över sina övervunna hinder. Han ska önska sig en egen täljkniv i julklapp, berättar han.

Handlar inte om smörknivar

Skolslöjden handlar inte om täljda smörknivar, virkade grytlappar eller gympapåsar. Slöjden handlar om att ta med sig människans skapande historia in i framtiden. Våra hjärnor har inte utvecklats särskilt mycket sedan stenåldern, men vår teknologi har det, likaså vår kultur och vårt sätt att tänka. Vi är skapande uppfinnare, som ser smörkniven inne i trädet långt innan den finns i verkligheten. På samma sätt skapar vi framtidsvisioner.

Slöjd är att pröva, misslyckas och sedan ompröva. Att planera, genomföra, lösa problem på vägen och sedan utvärdera sitt arbete och sina val. Att skapa, ta fram sin kreativitet, sin inre entreprenör och att driva sina projekt framåt. Den svenske forskaren och författaren Roger Säljö skriver exempelvis ”Att lära genom att skapa hör framtiden till, och slöjden har här ett unikt bidrag att lämna till människors utveckling” (Borg & Lindström, red. 2008).

Jag har haft otroligt teoretiskt begåvade elever som klivit in i slöjdsalen och visat sig vara fullkomligt handfallna, när de ska omsätta sina teorier i praktisk handling. Det är först när de övervunnit de hindren, när de gått från ”thinkers” till att också bli ”doers” som de kan utnyttja sin fulla potential – och detta smittar av sig i andra ämnen också.

Kräver kompensation

Jag har samarbetat med SO-ämnen, NO-ämnen, teknik, matematik, idrott och hälsa, musik samt hemkunskap. Slöjden förtydligar och konkretiserar, den gör saker verkliga. Ena lektionen får eleverna pröva en modell av en antik egyptisk drillborr, en annan gång tränar de sig på att bygga automator, alltså små maskiner av trä. Till hösten ska de få börja konceptdesigna miljöer och figurer till datorspel i valfritt material.

När slöjdläraren är sjuk skriver eleverna protestlistor och kräver kompensation för sin missade slöjd. Varför gör de det, tror du?

Sverige behöver utbilda kreativa människor som löser problem i den framtid som vi inte vet hur den ser ut. Vi har en mängd kommande problem som kräver sluga medborgare. För detta behövs slöjden.

Marcus Vildir, lärare i trä- och metallslöjd

Vad tycker du? Skriv en debattartikel!

Nyhetsbrev från land.se

Över 26.000 läsare! Lands nyhetsbrev är gratis och kommer till din mejl med tips om bra artiklar. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.



När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.

Visa oss din vardag på Instagram!

Hashtagga #helalandetlever och tagga @land_se

Följ Land på Facebook!

Av: Marcus Vildir
Foto: Privat

Läs mer om:

Kommentarer