5 livsmedel att undvika om du är stressad

Långvarig stress är dåligt för både kropp och psyke. När du känner dig som mest pressad, försök ändå röra på dig, sov och undvik dålig mat. Här är 5 saker du ska vara försiktig med att få i dig.

1. Snabba kolhydrater

kanelbulle-glutenfri

När vi är stressade stiger kortisolnivåerna i blodet. Kortisolet är livsnödvändigt, men om kroppen utsöndrar för mycket av det under lång tid ger det negativa effekter på till exempel immunförsvar, blodsocker och blodtryck.

Men vad har det här med socker att göra? Jo, när produktionen av kortisol ökar triggar det i sin tur produktionen av andra hormoner som ökar vår aptit. Och det är tyvärr inte nyttiga grönsaker vi då blir sugna på, utan i första hand snabba kolhydrater i form av bland annat socker och vitt mjöl. Här är det lätt att hamna i en ond cirkel. Många kortisolreceptorer sitter i bukfettet och det gör att stressrelaterad fetma sätter sig främst runt midjan. Bukfetma är särskilt skadligt och kan bland annat sätta i gång inflammationsprocesser i kroppen.

2. Hel- och halvfabrikat

294966-french-fries

Det är särskilt lätt att styra stegen mot hyllorna med färdigmat i livsmedelsbutiken när vi känner oss stressade och trötta. Eller att sugas in i något frityrosande snabbmatshak. Tyvärr innehåller många av produkterna/rätterna som erbjuds dåligt med näring och gott om ämnen vi absolut inte behöver eller till och med tar skada av. Äter vi näringsfattigt sänks kroppens förmåga att självläka och försvara sig ytterligare. Det är inte alltid lätt, men försök att sikta in dig på frukt- och grönsaksavdelningen och handla det mesta där.

3. Alkohol

Land.se berättar vilka livsmedel du kan frysa in.

Om du använder alkohol för att hantera stress är du ute på djupt vatten. Du känner dig kanske mer avslappnad när du fått i dig ett eller fler glas vin, men på sikt kommer effekten bli den motsatta.

Alkohol stimulerar den akuta insöndringen av kortisol, och det vet du ju redan är skadligt. Paradoxalt nog leder dessutom långvarig överproduktion av kortisol så småningom till en nedsatt förmåga till kortisolproduktion. Du får alltså för lite av det här viktiga hormonet, vilket är lika skadligt som att ha för mycket.

4. Rökning

sluta_roka

Nu kanske inte cigaretter kan räknas som ett livsmedel, snarare tvärtom, men det är ändå värt att ta upp. Liksom alkohol får rökning nämligen kortisolnivåerna att stiga på ett ohälsosamt sätt. Alltså, försök skära ner eller sluta bolma helt.

5. Större mängder kaffe

Kokkaffe senaste kaffetrenden.

Du behöver inte undvika kaffe och andra koffeinhaltiga drycker helt, men begränsa intaget. En till två koppar om dagen kan faktiskt motverka stressens skadeverkningar, men i högre doser kan kaffe höja nivåerna av stresshormoner. Dricker du mycket kaffe på eftermiddagen och kvällen riskerar du också att sova sämre. Och dålig sömn är det sista du behöver om du känner dig stressad.

Ät och gör i stället så här om du är stressad:

  • Låt det inte gå för lång tid mellan måltiderna så att blodsockret åker berg- och dalbana. Det är särskilt viktigt när du är stressad att absolut inte hoppa över måltider. Ät cirka var tredje timme.
  • Välj nyttiga mellanmål som nötter, lite naturell yoghurt med bär eller en fullkornssmörgås. Inget som får blodsockret att skjuta i höjden!
  • Ät så mycket ”rena”, oraffinerade livsmedel du kan. Frukt och grönt av alla slag är självklara val. Fibrer är bra eftersom det hjälper matsmältningen, vilken ofta försämras i kombination med stress.
  • Gör det så lätt som möjligt att äta nyttigt. Köp hem frysta grönsaker och fryst fisk i portionsförpackningar som är lätta att ta fram och snabbt laga till. Du slipper dessutom ansa och skära, allt är redan förberett om du satsar på fryst.
  • Ät gärna lite extra av stressdämpande mat som avokado, lax, spenat, havre, apelsin och valnötter.
  • Är du så stressad att du upplever att du inte hinner träna? Kläm in vardagsmotion där det går. Ta trapporna, stå upp och jobba, gör några armhävningar innan du åker till jobbet. Rörelse motverkar stressens skadeeffekter.
  • Gå och lägg dig i tid och ta absolut inte med dig mobilen eller surfplattan in i sovrummet. Du behöver sömn och vila.
  • Meditera eller utöva yoga. Det behöver inte vara svårt eller särskilt tidskrävande. Sök efter instruktionsvideor för nybörjare på Youtube om du är ovan. Många pass är inte mer än 20-30 minuter men fungerar fantastiskt bra mot stress.
Av: Irmi Persson
Foto: Mostphotos

Läs mer om:

Kommentarer

Lands Nyhetsbrev

Gör som 29 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheterGratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.