En sårbarhet och en gåva – 5 tecken på att du är högkänslig

Besväras du lätt av oljud, oreda och andras sinnesstämning? Då kan du vara högkänslig. Här är 5 tecken på att du har en högkänslig personlighet och tips på hur du hanterar dina långa känselspröt.

– Högkänsliga personer är som en gammaldags radio. De har fler frekvenser än andra människor och tar därför in fler intryck och bearbetar dem extra djupt, säger journalisten och författarinnan Maggan Hägglund.

Hon har tillsammans med Doris Dahlin skrivit den storsäljande boken Drunkna inte i dina känslor – en överlevnadsbok för sensitivt begåvade (Libris).

– Att få in en massa information är oftast trevligt och härligt och högkänsliga kan njuta intensivare än andra människor, säger Maggan Höglund.

Men hon påpekar samtidigt att det gäller att se upp så att alla intensiva intryck inte ställer till med problem för en. Här delar författarna med sig av tips, råd och fakta om högkänsliga personligheter. Känner du igen dig?

5 tecken på att du är högkänslig

1. Du blir lätt överstimulerad

Oljud, hög musik, högt TV-ljud, skarpt ljus, starka lukter och oreda besvärar och överstimulerar dig. Det kan göra att du får svårt att koncentrera dig och fokusera. Likadant med bullriga folksamlingar som kan göra dig stirrig och stressad. När det händer mycket omkring dig blir du lätt uttröttad och vill helst dra dig undan till en tystare och lugnare miljö. Du gillar inte att stå i centrum och får lätt tunghäfta.

2. Du behöver vara ensam

Efter alla intryck behöver högkänsliga personer avskildhet för att kunna ladda om. Därför gillar du emellanåt att vara ensam. Du är hellre hemma i stillheten än varvar ner tillsammans med vänner på krogen. Högkänsliga behöver vistas i lugna och tysta miljöer för att kunna njuta och prestera bra.

3. Du är djupsinnig

Du är en tänkare eller grubblare. Ditt inre liv är rikt och omfattande och du är kanske intresserad av både personlig och andlig utveckling. Eftersom du är kreativ och intuitiv gillar du att bearbeta detaljer och analysera händelser. Du tycker också om att fantisera och kan bli starkt berörd och känslosam av musik, film, teater och konst.

4. Du är ovanligt observant

Du har en förmåga att känna av stämningar och hur människor mår och sätta dig in i andras behov. Du är generös och hängiven och din höga empatiska kapacitet kan lätt göra dig rörd av andra personers känslor. Du är dessutom uppmärksam på din närmiljö och lägger märkte till förändringar som icke-högkänsliga inte registrerar lika lätt. Men din lyhördhet kan också vara ansträngande för dig – personer som exempelvis är arga, gapiga, stressade eller nervösa smittar av sig och kan få dig ur balans.

5. Du är samvetsgrann

Du sköter ditt vardagsliv med noggrannhet. Du är plikttrogen och på bettet i ditt arbete, du upptäcker felaktigheter och gör ditt yttersta för att undvika misstag. Du är hänsynsfull och är noga med att bete dig bra mot andra. Eftersom den som är högkänslig bearbetar nyanser och detaljer på djupet kan det ta tid innan beslut fattas. Då de reflekterar över sina erfarenheter lär högkänsliga sig fortare av sina misstag och höjer sina prestationer.

Vill du veta om du är högkänslig? Här kan du göra ett test.

5 tips för dig som är högkänslig

1. Skapa ett lugnt hem

Ordning och reda hemma är viktigt för dig som är högkänslig. Då har du en lugn reträttplats när du behöver dra dig undan ett tag. Skaffa dig gärna ett speciellt ställe i bostaden som är ditt ”slappna av”-hörn där du kan avskärma dig från oljud och stökiga miljöer.

2. Planera din ensamhet

Ha inte överfullt i kalendern och för många aktiviteter samma dag. Det kan leda till att du inte får det lugn och den ensamhet du behöver. Ge dig själv generöst med tid för återhämtning mellan engagemangen.

3. Säg nej

Umgås gärna med andra högkänsliga personer, det får dig att må bra. Men tacka nej till sådant som stressar dig eller sådant du inte vill göra. Då minskar risken för att du tar på dig för mycket och gör saker som du inte mår bra av.

4. Rör på dig

Motion är ett bra sätt för dig att komma i rätt balans. Promenader, löparrundor eller pass på gymmet funkar lika bra, det viktiga är att du rör på dig regelbundet. Att vistas i lugn natur, om så i skogen eller vid havet, hjälper dig också att varva ner och ladda om.

5. Sov ordentligt

För lite sömn kan göra dig ännu mer känslig och stressad. Se därför till att sova ordentligt, helst minst 7–8 timmar per natt. Varva gärna ner inför natten genom att stänga av både telefon och dator minst en timme innan du ska sova.

Fakta om högkänslighet

• Begreppet HSP (highly sensitive person) myntades 1996 av den amerikanska psykoterapeuten och forskaren Elaine Aron. Hon menar att högkänslighet inte är någon sjukdom eller en diagnos utan ett personlighetsdrag.

• 20 procent av jordens befolkning anses var högkänsliga och att personlighetsdraget är lika vanligt hos män och kvinnor.

• I Sverige finns två föreningar för högkänsliga: Sveriges förening för högkänsliga, SFH, (www. hspforeningen) och HSP Sverige (www. hspsverige.se)

Källor: Boken Drunkna inte i dina känslor (Liber), hspforeningen.se, Svd, Elaine Aron.

Av: Hasse Gänger

Läs mer om:

Kommentarer

Lands Nyhetsbrev

Gör som 29 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheterGratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.