Bejaka latmasken i dig! 9 hälsofördelar med att vara lat

Stressad? Då är det hög tid att du lär dig konsten att vara lat. Här är 9 hälsoskäl att bejaka latmasken i dig.

1. Bra för blodtryck och sömn

En lagom lat fritid leder till hälsosammare blodtryck, bättre sömnkvalitet och mindre stress. Det visar en brittisk undersökning från 2013 av semesterfirare. Blodtrycket sjönk med 6 procent, sömnkvaliteten ökade med 17 procent och stresståligheten förbättrades med 29 procent hos semesterfirare med en lagom lat ledighet. Och den positiva effekten av några lata dagar höll i sig i i minst två veckor – i vissa fall månader.

2. Du blir glad och harmonisk

Förmågan att njuta av tillvaron höjer det hälsosamma lugn och ro-hormonet oxytocin. Detta har fler hälsoeffekter än man tidigare trott. Det bästa av allt: du kan höja halten själv! Njut av ett varmt bad så ofta du kan, lyssna på vacker och lugn musik eller krama en stor mjuk kudde, det har oväntat god lugnande effekt.

3. Du får bättre livsbalans

Medan perfektionister jagar det perfekta och aldrig är nöjda, vågar latmasken släppa taget – och får en bättre balans i tillvaron. Att utmana sig själv att bli en slappis gör att lusten och orken kommer tillbaka.

4. Är du kvinna – lata dig ännu mer!

Män är bättre på att slappna av efter arbetsdagen än kvinnor, visar en dansk studie. Överläkaren Ane Marie Thulstrup förklarar att avslappning är särskilt viktigt för kvinnor som oftast fortsätter i sitt arbetstempo även efter jobbet. Hon uppmanar kvinnor att lägga sig på soffan och slappna av en stund varje dag direkt efter jobbet.

5. Du blir mer kreativ

Att ha lite stökigt hemma är tecken på att du är lite lat – och sund! Ny forskning från University of Minnesota visar att röran hemma bidrar till ökad kreativitet. Låt dammtussarna vara och låt dig inspireras av oordningen. Den visar att du är modig och spontan.

6. Du blir friskare och mindre stressad

Att lata sig på sofflocket är viktigt för att kroppen ska få den vila och återhämtning den behöver. Men vila är minst lika viktigt för den psykiska hälsan, minnet och inlärningen. Psykologen och hjärnforskaren Agneta Sandström har i sin forskning visat att utbrända får mätbara skador i hjärnan och hennes råd är att ”chilla mer”. Receptet är att ta regelbundna latoxe-stunder utan någon som helst aktivitet, bara lappstirra eller tomglo. Det gör att hjärnan får vila och återhämta sig.

7. Du blir smartare

Latmaskar får mer tid att tänka – och blir på så vis visare. Enligt en amerikansk studie från Florida Gulf Coast University är lata personer mer intelligenta än sina aktiva vänner. Så att vara lat är bara ett behagligt sätt att vara smart.

8. Du skadar dig mindre

Behåll pyjamasen på i jul, slappna av och låta fantasin flöda istället för att ge dig ut på ett kallt träningspass. I löparspåret riskerar du en mängd träningsskador, allt från skavsår, knäskador, brustet ledband till muskelbristningar. Även om det är bevisat bra för hälsan att träna, skadar det inte att ge kroppen den återhämtning den behöver och förtjänar. Så se till att lata dig ordentligt mellan varven.

9. Du får ett längre liv

Spanjorerna är något på spåren med sin siesta. En tupplur kan nämligen få oss att leva längre, visar en studie med 24 000 deltagare. Genom att regelbundet sova middag löper du 37 procent lägre risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdom med dödlig utgång, enligt studien.

Av: Margaretha Eldh
Foto: Istock

Läs mer om:

Kommentarer