Meny

Forskarnas fem bevis! Därför mår du bra av att sticka

Mår du bra av att sticka? Det är inte så konstigt. Att sticka kan minska depression, bedöva smärta, ge bättre minne och mycket, mycket mer. Här är bevisen.

De som ägnar sig åt stickning har ett mentalt husapotek i stickkorgen. Här har vi samlat bevisen. Rönen kommer från Knitting and wellbeing, en stor internationell studie med över 3 000 stickare från 31 länder samt från ett symposium vid brittiska Bath’s Royal Scientific and Literary Institution som samlade forskare och behandlare som använder stickning för sina patienter.

stickaman

Depression

I studien Knitting and wellbeing svarade 87 procent av deltagarna som led av depression att stickning gjorde att de kände sig gladare, över hälften av dem sa till och ett de kände sig glada eller mycket glada sedan de stickat en stund. Stickningen kan också ge en deprimerad människa tillgång till känslor som gått förlorade i sjukdomen som stolthet, förväntan och glädje.

stickhalsa4

Smärta

Kronisk smärta kan liknas vid en orkester som slutat spela hela stycken. I stället spelas bara en och samma ton hela tiden. Nervsystemet blir hyperkänsligt och kan inte ta in annat än just smärtan. Eftersom stress gör smärtan värre kan stickningen användas för att minska smärtupplevelsen. I studien Knitting and wellbeeing svarade 88 procent av de som led av kronisk smärta att stickning hjälpte dem hantera smärtan bättre.

Stickning kan fungera som ren bedövning. Stickning tvingar händerna att gå om varandra, och arbetet går fram och tillbaka. En studie utförd vid universitet Milano-Bicocca i Italien visar att hjärnan får svårare att känna smärta när den förvirras av att händerna korsas över kroppens mittlinje. Hjärnhalvorna vet inte var smärtan ska vara och det onda känns mindre.

Crochet pink hearts and yarn on wooden background

Krishantering

Att göra något upprepat som både kräver syn och koordinerad rörelse kan minska skadan efter en traumatisk upplevelse. En studie utförd vid institutionen för psykologi vid universitetet i Oxford visar att 10 minuter med spelet Tetris minskar mängden ”flashbacks” efter en traumatisk upplevelse.

Repetitionen och det faktum att både händerna och synen är upptagna hindrar obehagliga minnen från att fastna. Eftersom stickning också använder både öga och hand fungerar det likadant. Stickning användes också som terapi för brittiska soldater som drabbats av krigsneuros efter första världskriget.

stickhalsa3

Minnet

Att sticka kräver planering, tålamod och koncentration. 73 procent av de som stickade mer än 3 gånger i veckan svarade att stickningen hjälpte dem få bättre minne, koppla av från problem och förbättra tålamodet. Det går inte bra att ”argsticka” förklarade en av deltagarna i studien och berättade att förmågan att hålla ut även ändrade hennes beteende i andra situationer.

Ångest

Stickning och andra repetitativa övningar kan få den som stickar att gå in i ”zonen”. Det är ett tillstånd där omgivningen försvinner, de svarar inte på tilltal, arbetar rytmiskt och verkar inte se annat än stickningen. Det blir en typ av meditation som lugnar och helar.

Dessutom kan stickning lindra social ångest, flera deprimerade i studien Knitting and wellbeeing berättade att stickgrupper lät dem vara sociala utan trycket att behöva säga något. Det räckte med att sticka.

Av: Kristina Bäckström
Foto: Istock

Läs mer om:

Kommentarer