Från soffliggare till joggare med 9 tips – Ja, du kan!

Snart är sommaren här på riktigt. Nu är bästa tiden för att åter komma i form. Men hur gör man det på rätt sätt? Mikael Mattsson, doktor i fysiologi, svarar på 9 frågor om träning.

1. Vad bör man tänka på när man går från soffpotatis till joggare?

– Att man ska vara försiktig, i synnerhet i början. Man kan skada både muskler och leder om man kör på för mycket för snabbt. Om man har en gammal skada eller exempelvis är sned eller ojämnt stark finns det också risk för att det börjar göra ont om man inte tar det försiktigt från start.

2. Men visst ska det väl göra lite ont i början?

– Nehej, det ska inte göra ont, inte när man börjar träna. Att sätta i gång med pass som ger blodsmak i munnen är inte bra, vare sig för motivation eller för fysisk uppbyggnad.

– Om det är något som gör ont när du tränar, gå hellre och kolla upp det tidigt så att du får veta vad det är som är problemet. Väntar du längre kan du förvärra det som kanske är en gammal skada eller liknande. En sjukgymnast, naprapat eller kiropraktor kan hjälpa dig att träna rätt.

3. Men sedan då?

– När du har tränat ett par tre veckor så kan du själv börja ta i mer, kanske testa dina gränser korta stunder, men smärta är ingen värdemätare på bra träning.

4. Vad händer i kroppen när man börjar träna?

– De första veckorna får du förmodligen träningsvärk. Det kan vara obekvämt men är inte farligt och beror på att dina muskler utsatts för större belastning än vad de är vana vid. Vid träningen anpassar sig din kropp bland annat genom att tillverka mer blod, anpassa nervsignalerna och stärka musklerna.

5. Är det viktigt att få träningsvärk?

– Nej, man måste inte få träningsvärk för att träningen ska vara effektiv. Framför allt inte om man siktar på något speciellt mål som exempelvis att springa en mil. Följer du ett program så har musklerna förhoppningsvis fått tillräckligt med träningsvärk de första veckorna. När du fortsätter med programmet är det inte lika mycket musklerna utan snarare hjärtat, blodkärlen och syreupptaget som får träning och det får man ingen träningsvärk av.

6. Vilka vanliga fel gör folk som vill börja löpträna?

– Man går på för hårt från början. Den första veckan blir superbra, man är motiverad och peppad och klämmer kanske in ett extra pass. Sedan blir man antingen skadad eller kommer på att man missat en massa annat, träningen blir bortprioriterad lika snabbt som den kom in.

7. Hur undviker man det då?

– Underdriv de första passen. Kanske kan det första passet vara tio minuter långt och så ökar man med några få minuter på varje pass. Förhoppningsvis har man då kvar känslan av att man vill fortsätta när man slutar varje pass.

Mikael Mattsson, doktor i fysiologi verksam vid GIH.
Mikael Mattsson, medicine doktor i fysiologi verksam vid GIH.

8. Annat som vi ska undvika?

– Att starta på samma nivå som man var för tio år sedan, det är ett klassiskt fel. Om man har suttit vid ett skrivbord de senaste åren har kroppen anpassat sig till det, då är det ingen bra idé att gå ut och springa som man gjorde förr. Man får kroppen emot sig och motivationen kan sjunka rejält.

9. Ska man äta på något speciellt sätt?

– Nej. När man börjar träna innebär det inte en speciellt större energiutgift och på den här nivån behöver du inte kolhydrat- eller proteinladda med något extra.

Av: Mia Sahl
Foto: Istock

Läs mer om:

Lands Nyhetsbrev

Gör som 29 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheterGratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.

Har du kommit i gång med träningen? Hur går det?

Lands Nyhetsbrev

Gör som 29 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheterGratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.