Här är maten som håller dig frisk

Ät dig till en bättre hälsa. Här är åtta nyttiga livsmedel som kommer få dig att bli sund, frisk och pigg.

1. Gröna bladgrönsaker

Exempelvis broccoli och spenat är fiberrika, vätskerika och innehåller massvis med antioxidanter, vilket skyddar mot fria radikaler och motverkar inflammation.

2. Bär

När du äter bär, tänk på att äta mörka bär som blåbär, svarta vinbär och björnbär, då de färgrika bären innehåller mer antioxidanter som skyddar oss mot inflammation och sjukdomar.

3. Rödbetor

Funderar du på att mjölksyra grönsaker? Land.se bjuder på tre enkla recept.

Rödbetor innehåller massvis med nyttigheter som sänker blodtrycket, höjer muskelaktiviteten och minskar inflammation i kroppen.

4. Nötter

land_artikel_pistagenotter

Nötter innehåller fleromättade fettsyror som skyddar mot inflammation. Många sorters nötter innehåller också mycket E-vitamin och bra antioxidanter för fettrika vävnader, vilket innebär att nötter är extra bra för hjärnan.

5. Olivolja

Oliovolja

Ett bra och hjärtvänligt fett som innehåller antioxidanter, är rik på enkelomättade fettsyror, vidgar blodkärlen och motverkar åderförkalkning och inflammation. Viktigt att olivolja äts kall och inte värms upp – då försvinner hela effekten.

6. Kaffe och vin i måttliga mängder

land_artikel-kaffe

Druvskalen som innehåller antioxidanter, samt alkoholen i vin (helst rött) anses motverka inflammationer. Gäller dock endast i måttliga mängder.

Kaffe innehåller pigmentet klorogensyra som är bra för nervcellerna i hjärnan. Kaffe har också en antiinflammatorisk effekt. Både kaffebönor och vindruvor innehåller dock stora mängder gifter om det inte kommer från en ekologisk produktion.

7. Choklad

land_artikel_choklad

En bit mörk choklad med en kakaohalt på minst 70 procent innehåller många olika aktiva ämnen som sänker blodfetter och förbättrar blodflödet i kroppen. Antioxidanter i kakaon stärker oss mot inflammationer.

8. Kryddor

Land.se skriver om nyttiga kryddor.

Många kryddor som dill är ett koncentrat av grönsaker och motverkar inflammationer. Två kryddor värda att lyfta upp och som effektivt motverkar inflammationer är ingefära och gurkmeja.

Källor: Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds Universitet och som forskat om sockerberoende, Svenska Dagbladet

Länkar: ncbi.nlm, harvard.edu

Av: Tina Harr
Foto:
Istock
Mostphotos

Läs mer om:

Kommentarer

Lands Nyhetsbrev

Gör som 29 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheterGratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.