Meny

Magnesiumbomba i jul – därför ska du ha extra mycket sötmandel i glöggen

Här kommer en lista med 9 magnesiumrika livsmedel – och en enkel guide hur du får i dig tillräckligt av mineralen i vardagen.

Många av oss tros ha för låga nivåer av magnesium i kroppen. En orsak är att vi inte får i oss tillräckligt via maten samt att kroppen ”gör av ” med mineralen, den lagras inte.

Så här står det på Livsmedelsverkets hemsida: Magnesium aktiverar enzymer och är nödvändigt för kroppens proteinsyntes och kalciumomsättning. Brist på magnesium kan ge hämmad tillväxt, beteendestörningar, störningar i hjärtfunktionen.

Hur mycket magnesium behöver vi varje dag?

Det rekommenderade dagliga intaget för vuxna är:
Kvinnor: 280 milligram
Män: 350 milligram

Enligt docent Rune Eliasson, som forskat om magnesium, kan ett extra tillskott på 120-240 milligram magnesium per dag lagom för de flesta vuxna. Det är nästan omöjligt att överdosera, enligt honom. Höga doser kan möjligen ge diarré.

Tar du det i form av tabletter ska det stå magnesiumcitrat på burken, eftersom det är den form av magnesium som kroppen tar upp bäst.

9 magnesiumrika livsmedel
– så här mycket ska du äta för att få i dig dagsbehovet!

Mineralsalt: 1 matsked
Pumpafrön: 
2-3 matskedar
Vetekli: 
3  matskedar
Paranötter: 
Drygt 3/4 dl
Solrosfrön: 
Nära 3/4 dl
Sesamfrön: 
Nära 3/4 dl
Sötmandel: 
1 dl
Cashewnötter: 
Drygt 1 dl
Torkade nypon utan frön: 
6 matskedar

Av: Annika Boltegård
Foto: Istock

Läs mer om:

Kommentarer