Nya spännande rön: Därför ska du äta rödkål året runt!

Det finns flera skäl att äta en rejäl portion rödkål då och då – inte bara till jul. Kålsortens effekter på hälsa och vikt kan vara större än du tror.

Kål, bland annat rödkål, är proppfullt av hälsobringade ämnen, allt från C-vitamin, folsyra och K-vitamin till nyttiga mineraler. Men det är särskilt de svaveldoftande glukosinolaterna som gör kål till supermat.

Kan minska risken för cancer

–  När kål bryts ned i mag- och tarmsystemet bildas ämnen som i flera studier visat sig ha betydelse för risken för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar, säger Anna Stubbendorff, dietist och processutvecklare för måltider i Region Skåne.

Gick ner i vikt

Den röda färgen tillför ännu ett supernyttigt ämne – antocyaniner, samma antioxidant som finns i blåbär.

Och som om inte detta vore nog visar nu en studie på möss att fet mat i kombination med rödkål kan leda till både viktminskning och fettinlagring i levern. Möss som åt lika mycket av samma feta mat men inte i kombination med rödkål gick upp mer i vikt, rapporterar Vetenskapsradion i P1.

Men som sagt, den här studien är gjord på möss. Om rödkålen har samma viktminskande effekt på oss människor är än så länge inte klarlagt.

Av: Eva Källström
Foto: Mostphotos

Läs mer om:

Kommentarer

Lands Nyhetsbrev

Gör som 29 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheterGratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.