Expertens kom i gång-tips: Var snäll mot dig själv – sänk ambitionen!

Brukar du också avge ambitiösa nyårslöften som är svåra att hålla? Följ expertens realistiska råd istället så kommer du att lyckas.

Nyårslöften är nästan alltid kopplade till hälsa. De brukar också vara väldigt ambitiösa, för att inte säga orealistiska.

– Det märkliga är att vi nästan alltid sätter för höga och svåra mål när det gäller vår hälsa, säger Maria Helander, beteendevetare, terapeut och författare.

Maria Helander tycker att vi ofta är ganska hårda och elaka mot oss själva.

– Mitt råd är att börja långsamt och göra det överkomligt , säger Maria Helander.

Expertens 4 bästa kom igång-råd

1. I stället för att sätta upp ett tufft mål, sätt dig ner och fundera över vad du vill uppnå på lång sikt. Skriv ner vad du kommer fram till, till exempel vilka hälso- och livsvinster du kommer göra genom att äta sundare mat eller sluta röka. Du kan återkomma till detta när du behöver motivation.

2. Yttre belöningar är inte alltid bra. Försök hellre hitta ett förhållningssätt där din motivation i sig är belöningen. Sök efter glädjen i det du vill göra. Lyfta tunga saker? Rida? Dansa? Promenera med en kompis? Prova dig fram.

3. Börja långsamt. Vill du ändra dina matvanor, byt ut ett livsmedel mot ett sundare alternativ. Om det går bra i tre veckor kan du byta ut ett till. Behöver du ha ett mål för att komma i gång med din träning, dela upp det i delmål. Om du tänkt träna tre gånger i veckan, börja med att träna en gång i veckan och öka successivt. Då är chansen större att du orkar hela vägen.

4. Var snäll mot dig själv. Små misslyckanden och bakslag är helt naturliga och inget du ska straffa dig själv för. Se det positiva i stället och fortsätt på den inslagna vägen.

Källa: Maria Helander, beteendevetare, terapeut och författare.

Av: Irmi Persson
Foto: Istock

Läs mer om: