Roten till det goda! 10 skäl att äta ingefära

Ingefära är inte bara gott, det är också otroligt nyttigt. Den här härligt smakrika kryddan kan både förebygga ohälsa och lindra smärta, inflammation och illamående.

1. Hjälp för reumatiker

Ingefära innehåller anti-inflammatoriska ämnen, och i olika försök har personer med artros och reumatoid artrit både fått smärtlindring och bättre rörlighet i lederna vid regelbundet intag.

2. Bättre matsmältning

Just för att ingefära är inflammationshämmande kan det också hjälpa en krånglande mage. I försök har det visat sig att ingefäran dessutom motverkar förstoppning genom att den snabbar upp ämnesomsättningen. Prebiotikan i ingefära bidrar till en sund bakterieflora i tarmen.

3. Motverkar högt kolesterol

Ingefära kan hjälpa till att sänka höga kolesterolvärden och bland annat minska risken för blodproppar.

4. Reglerar blodsockernivån

Personer med diabetes typ 2 kan ha nytta av att äta ingefära regelbundet. I kombination med en bra kost i största allmänhet tycks ingefära nämligen kunna hålla nere blodsockret.

5. Slipp åksjuka

Tugga i dig en matsked riven ingefära innan du sätter dig i bilen eller kliver på färjan, det hjälper mot illamående. Enligt tarmforskaren Giulia Enders blockerar ämnen i ingefära kräkcentrum och kräkreflexen. Även illamående kopplat till kemoterapi kan mildras om patienten äter ingefära.

6. No more graviditetskräks

Vetenskapliga studier antyder att ingefära är effektivt mot graviditetsillamående, även allvarligt sådant.

7. Kan motverka cancer

Ämnet gingerol i ingefära har i försök in vitro visat sig kunna bromsa tillväxten av cancerceller vid änd- och tjocktarmscancer, bröstcancer, äggstockscancer och cancer i bukspottkörteln.

8. Lindrar menssmärta

Även svåra menssmärtor kan mildras med hjälp av ingefära och kan vara lika effektivt som exempelvis läkemedlet ibuprofen.

9. Skyddar hjärnan

Det verkar som att ingefära kan ha viss skyddande effekt mot Alzheimer’s. Dessutom finns det studier som visar att hjärnfunktionen förbättras direkt vid ingefäraintag, försökspersoner fick snabbare reaktionsförmåga och bättre arbetsminne.

10. Minskar risken för infektioner

Ingefära kan motverka virusinfektioner i luftvägarna.

Av: Irmi Persson
Foto: Mostphotos

Läs mer om:

Kommentarer

Lands Nyhetsbrev

Gör som 29 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheterGratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.