Så ska du tänka inför nyårslöftet – här är fällorna att se upp med

Att äta hälsosammare och träna mer är våra vanligaste nyårslöften – som vi oftast inte lyckas hålla. Experten Maria Helander förklarar varför vi misslyckas.

Nytt år och nya friska tag, nu ska det tränas, knapras selleri och stressas ner så det står härliga till.

Nyårslöften är nästan alltid kopplade till hälsa. De brukar också vara väldigt ambitiösa, för att inte säga orealistiska. Som att vi ska tappa 30 kilo i vikt till midsommar eller kanske gå på gymmet fem dagar i veckan.

För höga mål

– Det märkliga är att vi nästan alltid sätter för höga och svåra mål när det gäller vår hälsa, säger Maria Helander, beteendevetare, terapeut och författare. Vi har köpt ett slags ”löfteskultur” där vi tror att allt handlar om självdisciplin.

I löfteskulturen ingår färdiga formler, till exempel att om du äter si och tränar så, då kommer du att gå ner x kilo i vikt på ett visst antal veckor. Enkelt, eller hur? Allt som krävs är beslutsamhet och karaktär…

Ingen magi

– Men det finns ingen magi i att bestämma sig. Du kommer inte gå från soffpotatis till hurtbulle på ett halvår bara för att du bestämt dig för det.

Det räcker att traska in på närmaste gym för att inse att det stämmer. Andra veckan i januari är det antagligen knökfullt. Redan i februari har köerna till löpbandet försvunnit som genom ett trollslag. I folks plånböcker bränner de dyra, outnyttjade gymkorten. Och träningslusten är som bortblåst.

Inneboende lust

– Det beror på att vi byggt upp en yttre motivation i stället för en inre. Den yttre motivationen är kopplad till straff, hot och belöningar, medan den inre kommer från en inneboende lust och glädje.

Att hitta den inre motivationen kan inledningsvis kräva lite mer, men i längden tjänar vi på att göra den ansträngningen.

– Om du tycker att du är lite överviktig, försök att se mer till dina hälsovinster och livsvärden och mindre till de där 20 kilona. Hur vill du må i dag, om fem år och resten av ditt liv? Vad vill du uppnå med din kropp?

Lägg disciplinen åt sidan

Vi kan få fatt i den där inre, äkta motivationen genom att lägga tuffa mål och hård disciplin åt sidan. Det handlar om att flytta fokus, från det vi kanske trodde var vårt mål, till hur vi vill känna oss och leva vårt liv.

Snällt löfte

Så när du står där med champagneglaset i högsta hugg och ska börja lova saker, bit dig i läppen och tänk om. Om du nödvändigtvis vill ge ett löfte, låt det vara ett som är snällt, positivt och långsiktigt. Gör ingen stor sak av det, tänk hellre att den 1 januari kan bli starten för en ny inställning och en ny riktning i ditt liv.

– Som att du hädanefter tänker vara rädd om din hälsa.

Taskiga mot oss själva

Maria Helander tycker att vi ofta är ganska hårda och elaka mot oss själva. Vi jämför oss med andra och tänker missnöjda tankar om hur vi ser ut, beter oss och presterar.

– När vi har tuffa, kortsiktiga mål blir vi lätt taskiga mot oss själva. Om du tänker ”Åh, vad jag är dålig som inte tränade i dag” tappar du snabbt motivationen. Är du långsiktig och tänker ”oj, jag hann inte träna i dag men det var bra att jag gick till bussen i morse” blir det mycket lättare att fortsätta.

Börja långsamt

Faktum är att människor som har självmedkänsla oftare når sina mål än de som är hårda mot sig själva. Det är okej att inte lyckas varenda gång. Ibland höll inte planen och livet kom emellan, accpetera det och ta nya tag.

– Mitt råd är att börja långsamt, göra det överkomligt och stärka upp sig på sikt. Hitta en riktning för hur du vill må och leta efter det positiva i stället för tvärtom, säger Maria Helander.

Av: Irmi Persson
Foto: Istock

Läs mer om:

Kommentarer