Busslinjer dras in – då hittar Nässjö nytt framgångskoncept

Resandet hade minskat i 40 år men Nässjö vände trenden. På ett år fördubblades resandet med stadens bussar – nu förs framgångskonceptet vidare.

Det är fredagsförmiddag, morgonrusningen är över. Trots det är buss 61 välfylld, huvudsakligen av unga människor. Erik Andersson vrider på huvudet, tittar bakåt i bussen.

– Nässjö är en så liten stad, och se hur fylld bussen ändå är. Det är nästan som en ungdomsgård, säger han upprymt.

Nya linjesträckningar

Resan går norrut, mot Brinellgymnasiet och arbetsplatserna i stadsdelen Norrboda. Under färden berättar Erik Andersson om den stora omgörningen av busstrafiken som sjösattes för drygt två år sedan.

Om nya linjesträckningar och om de satsningar kommunen gjort för att förenkla för bussarna. Och framförallt, om det ökande resandet.

Erik Andersson, trafikutvecklare på Länstrafiken i Jönköpings län har varit med och arbetat fram det nya konceptet för busstrafiken i Nässjö.
Erik Andersson, trafikutvecklare på Länstrafiken i Jönköpings län har varit med och arbetat fram det nya konceptet för busstrafiken i Nässjö. Foto: Oscar Magnusson.

– Det har varit en sensationell resandeutveckling, säger Erik Andersson som arbetar på Länstrafiken i Jönköpings län.

Fördubblade resandet

Det är svårt att säga emot honom.

Före nystarten i december 2014 hade Nässjö omkring 160 000 resor årligen i stadstrafiken. Redan ett år senare hade man fördubblat resandet och 2016 var man uppe i över 400 000 resor.

Ökade tio procent

Utanför tätorten var ökningen cirka tio procent både 2015 och 2016. Nu är nästa mål en halv miljon resor om året för stadstrafiken.

Anledningen till att förändringen gjordes var uppenbar – stadstrafiken gick mot sotdöden. Bussarna har funnits i staden ända sedan 1930-talet men sedan 70-talet hade trafiken långsamt minskat.

Gav inte upp

Men i stället för att ge upp valde länstrafiken att tillsammans med Nässjö kommun och bussentreprenören Sönebuss göra en kraftsamling.

Några ingredienser var centrala. En viktig del var en tätare tidtabell där bussarna gick en gång i halvtimmen, i stället för som tidigare, en gång i timmen.

Styv tabell

Det infördes också en så kallad styv tidtabell där alla bussar avgick från stationen kvart i och kvart över varje hel timme. På så sätt skulle ingen behöva fundera över när bussen går.

Trafiken utökades också under helgerna och på vardagskvällar förlängdes tidtabellen för de sista bussarna från klockan 19 till 22. Dessutom lade man till en linje, så att staden fick fyra busslinjer i stället för tre.

Ändrade avgångsplats

I förändringspaketet ingick också att alla bussar skulle avgå från stationen, i stället för som tidigare Stora Torget. Flytten genomfördes främst för att underlätta byten till tåg.

– Målet var att täcka in en så stor del av staden som möjligt. Att ingen skulle ha mer än 300 meter till en hållplats. Jag tror att vi lyckades med det, säger Mats Adolfsson som kört buss i Nässjö och är en av arkitekterna bakom bussarnas nya linjenät.

Minskat resande

Att en förändring av stadstrafiken var nödvändig var bortom tvivel. Det var inte bara att resandet minskat under lång tid.

Det var i princip också omöjligt att lära sig en tidtabell utantill. Linjer bytte dessutom namn när bussarna bytte riktning.

Utmaning att åka

Halvt på skämt sa man att det var en intellektuell utmaning att åka buss i Nässjö. Trots det var satsningen inte okontroversiell.

I insändare i lokaltidningen kunde man läsa åsikter som att man hellre skulle lägga ner hela bussnätet. Andra ifrågasatte kostnaden för omgörningen.

”Dyster framtid”

Men för Länstrafiken i Jönköpings län fanns egentligen inget val.

– Och hade man inte satsat hade det nog varit en dyster framtid för stadstrafiken i hela länet, säger Erik Andersson.

Dragit upp statistiken

Resandet i Nässjö har ökat i alla åldersgrupper. Även tillskottet av nya flyktingar har dragit upp statistiken.

Tydligast är resandeökningen dock bland ungdomar. Att länstrafiken sänkte priset på månadskortet för ungdomar till 175 kronor har haft en uppenbar påverkan. Med ungdomskortet kan man dessutom åka i hela länet.

En vanesak

– Det har definitivt boostat resandet. Sedan kan man fråga sig om det är bra med så billiga kort. Men kan man få en hel generation att åka buss och tåg är det mycket värt. Resande är mycket en vanesak och förhoppningsvis fortsätter de unga att resa kollektivt även i vuxenlivet, säger Erik Andersson.

Ska rycka upp Värnamo

Styrkta av de goda resultaten i Nässjö ska länstrafiken nu gå vidare och försöka rycka upp busstrafiken i Värnamo, länets näst största stad. Där är utmaningen större, med en geografi som är svårare och en befolkning som inte är lika van vid bussresande.

Men målsättningen är kaxig: Resandet ska fyrdubblas på tre år.

Av: Oscar Magnusson
Foto: Oscar Magnusson

Läs mer om:

Kommentarer

Lands Nyhetsbrev

Gör som 29 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheterGratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.