Stora bondemyten: Svenskarna tror att (nästan) alla bönder är män

Tror du att majoriteten av alla bönder är män? Då är du inte ensam. Men du har helt fel.

Mer än hälften av svenskarna – och fler kvinnor än män– tror att andelen kvinnliga lantbrukare är mindre än tio procent. Alltså att mindre än en av tio bönder är kvinnor, visar en undersökning från Landshypotek Bank.

Det är en stor missbedömning. Den verkliga andelen är hela 43 procent, enligt siffror från Jordbruksverket.

Fler kvinnor

Endast var femte person är i närheten av det korrekta svaret.

– Allt fler kvinnor söker sig till lantbruket och det svenska lantbruket har dessutom alltid byggt på ett familjeengagemang med hög delaktighet av både kvinnor och män, säger Margareta Lindahl, företagsmarknadschef på Landshypotek Bank.

”Låter konstigt”

Malin Sundin är mjölkbonde, hon skriver krönikor på Lantbruk.com och har skrivit boken ”Spilld mjölk” om mjölkkrisen. När hon får höra om undersökningen blir hon förvånad.

– Det låter konstigt, vad tror de då att kvinnorna som är med i Arlas reklam och vi som syns mycket gör? De framgångsrika bondebloggarna är ju tjejer allihop. Tror de inte vi är bönder eller varför tänker man inte på att vi är kvinnor? säger hon.

Gamla föreställningar

Samtidigt tror Malin att det kan bero på hur bönder har skildrats traditionellt.

– Det är gamla föreställningar som lever kvar. Och att de inte känner eller träffar någon lantbrukare, för då hade de vetat att det är hälften. Det är väl ett tecken på att många befinner sig långt från landsbygden och livsmedelsproducenterna, säger hon.

Ser Malin då något problem med att svenskarna har en sådan felaktig bild av kvinnor inom lantbruket?

– Problem och problem. Nja alltså, det är svårt att svara på. Det är en yrkesroll. Det har inte med manligt och kvinnligt att göra, utan kompetens. Det handlar inte om vad man har under kläderna utan bakom pannbenet, säger hon.

Kan dämpa attraktionen

Margareta Lindahl på Landshypotek menar dock att gamla föreställningar riskerar att dämpa både attraktionskraften för näringarna och konsumenternas förståelse för varorna i butiken.

– Intresset för svensk mat är stor men kunskapen om producenterna och primärproduktionen låg. Jag är personligen rädd att näringen blir stämplad som omodern. Att den ses som mansdominerad fast den inte är det, och att det leder till risken att konsumenten inte vill handla våra svenska varor.

Hon menar att det därför måste lyftas hur verkligheten ser ut.

– Ökad kunskap hos konsumenterna om dagens lantbruk är en förutsättning för att svensk matproduktion ska växa, säger Margareta.

Av: Ebba Arnborg
Foto: Camilla Olsson, Torbjörn Esping

Läs mer om:

Kommentarer

Lands Nyhetsbrev

Gör som 29 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheterGratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.