Nya cancerlarmet: Tre sätt att äta kött på ett sundare sätt

Tänk sparsmakat, lite grönare och tänk frikadell. WHO har klassat charkprodukter av rött kött som cancerframkallande men du kan fortfarande äta kött om du minskar på mängden och lagar rätt.

För första gången någonsin har WHO, Världshälsoorganisationen, gjort en riskklassificering av ett livsmedel, en term som annars använts för sådant som rökning och kemikalier.

Rött kött klassas som troligt cancerframkallande medan charkprodukterna listas som cancerframkallande.

– Det innebär att man ser ett samband mellan vissa typer av cancer och hög konsumtion av rött kött och köttprodukter men det innebär inte att man vet hur starkt sambandet är. Det är inte samma sak som sambandet mellan cancer och rökning, säger Rickard Bjerselius, toxikolog/rådgivare på Livsmedelsverket.

WHO har gått igenom ett stort antal studier från hela världen och har kunnat se att vissa cancerformer ökar när konsumtionen av rött kött och charkprodukter ökar.

Med rött kött menar man nöt, gris, lamm, får, häst och get. Charkprodukter är sådant som korv, bacon och annat som saltats, rökts, gravats eller syrats.

De cancerformer som kunnat kopplas till rött kött och chark är främst ändtarms- och tjocktarmscancer men samband finns även med cancer i bukspottkörtel och prostata.

Starkaste sambandet finns mellan charkprodukter och cancer i ändtarm och tjocktarm.

Vad är det som händer med kött som blir förädlat som ökar risken?

-Det man tror är att tillsatser som salt, nitrit samt högre fetthalt i produkterna ligger bakom. Det finns också en typ av järn, hem-järn, som kan spela in, säger Rickard Bjerselius.

Tillagningen av köttet spelar också roll, Rökning, gravning, grillning och andra ”hårda” metoder ökar bland annat mängden polyaromatiska kolväten, PAH, som kan öka cancerrisken.

Vad ska vi göra nästa gång det är dags att laga middag?

-De råd vi ger är att man ska hålla nere konsumtionen till 500 gram tillagat rött kött i veckan. Endast en liten del av det bör vara charkprodukter, säger Rickard Bjerselius.

De tre bästa tipsen

  1. Ät mindre rött kött. Fyra köttmåltider i veckan är ett bra riktmärke.
  2. Var snällare när köttet tillagas, mindre stekt, mera kokt. Grilla sällan.
  3. Kombinera med nyttiga grönsaker som tomat, kål och bladgrönsaker.

Kort sagt: Hämta inspiration från Lady och Lufsen. Pasta med frikadeller och en sås full med tomatens antioxidanter.

Här får du ett recept att börja med.

Fina frikadeller

500 gram köttfärs

1 ägg

En halv riven gul lök

1 tesked paprikapulver

Salt och peppar

 

Blanda ingredienserna till en smet. Tillsätt gärna en näve hackade, färska örter, som timjan eller basilika. Rulla små bollar och låt dem koka i en god tomatsås, fem minuter på varje sida.

Servera med pasta.

Läs även: Ånga mat i stället för att steka – rena hälsokuren

—–

Nyhetsbrev från land.se

Över 25.000 läsare! Lands nyhetsbrev är gratis och kommer till din mejl med tips om bra artiklar. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.






Följ Land på Facebook – nu över 15.000 följare

Av: Kristina Bäckström
Foto: All over press

Läs mer om:

Kommentarer

Lands Nyhetsbrev

Gör som 29 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheterGratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.