Så här ska du köra i en rondell – här är reglerna som gäller

Handen på hjärtat, vet du hur man ska köra i rondellen? Lugn, vi hjälper dig!

Rondellen är den runda plätten i mitten av cirkulationsplatsen. Så ska du benämna rondellen helt korrekt så är det alltså cirkulationsplats. Snurrigt redan där…

Sedan finns det dessutom många varianter av cirkulationsplats, i flera fall är de så olika så att enhetliga bestämmelser saknas.

– En del rondeller eller cirkulationsplatser är så små att de inte är mer än en korsning och då ska du köra som i en korsning. Är det fler körfält så gäller samma regler som för en enkelriktad väg, säger Bo Göingberg, expert vid Transportstyrelsen.

Här är fem exempel där experten beskriver hur det ska gå till – så här ska du köra i cirkulationsplatsen.

1. Du har väjningsplikt mot bilarna som befinner sig i cirkulationsplatsen

Väjningsplikt gäller mot de bilar som är i cirkulationsplatsen. Det gäller båda körfälten.

– Blir det en krock när du kör in i rondellen så får du stå för notan, säger Bo Göingberg.

Lita inte på att det är fritt fram att köra bara för att det uppstår en lucka i höger körfält.
Lita inte på att det är fritt fram att köra bara för att det uppstår en lucka i höger körfält.

2. Då behöver du INTE blinka

Har cirkulationsplatsen flera körfält? Då är det alltså samma som vid körning på en enkelriktad väg. Det finns alltså inte något krav på att du ska använda körriktningsvisaren, blinkers, innan du kör in i cirkulationsplatsen.

3. Välj RÄTT fil från början

Det är bäst att byta körfält innan du kör in i cirkulationsplatsen. Utgå från vilken utfart du vill till och tänk enligt bilden nedan.

Så här ser logiken för val av fil ut. Höger eller vänster? Det beror på vart du ska.
Så här ser logiken för val av fil ut. Höger eller vänster? Det beror på vart du ska.

4.Då MÅSTE du blinka

När du väl kört in i cirkulationsplatsen så vill du inte byta körfält. Det är inte bara stressande, lagen ser dessutom strängare på den som byter fil.

– Du ska alltid blinka vid körfältsbyte. Sker en olycka och det blir utredning om vem som orsakat det hela; då är det alltid körfältsbytarens fel, säger Bo Göingberg.

Som alltid i trafiken – blinka vid körfältsbyte.
Som alltid i trafiken – blinka vid körfältsbyte.

4. Då MÅSTE du stanna

Kommer det ett övergångsställe eller korsar en cykelbana utfarten till cirkulationsplatsen. På väg ut har du som bilist vad som kallas förhöjd väjningsplikt.

– Ser du att en gångtrafikant, en moped, eller en cykel är på väg att korsa vägen så är det du som ska bromsa in och släppa över dem, säger Bo Göingberg.

Av: Linus Ehn
Foto: IBL, Grafik: Transportstyrelsen

Läs mer om:

Kommentarer

Lands Nyhetsbrev

Gör som 29 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheterGratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.