Torbjörn har haft sin Amazon i 53 år

Torbjörn Norberg köpte sin älskade Volvo Amazon en sommardag 1963.
Den rullar än och i år fyller den svenska bilklassikern 60 år.

Volvo Amazon är kanske den svenskaste av alla svenska bilmodeller och i år är det 60 år sedan det första exemplaret tillverkades. Under den tiden har ungefär 670 000 bilar tillverkats – och flera av dem rullar än.

Originaldetaljerna kvar

En av dem ägs av 70-årige Torbjörn Nordberg från Råneå i Norrbotten. En blänkande röd och välskött Amazon från 1963 med originaldetaljer i inredning och motor kvar.
– Du hör ju hur fantastiskt fint motorn går än, säger han lyssnar motorljudet från sin 53 år gamla bil.

Originalradion, som funkar fint, precis som allt annat o bilen.
Originalradion, som funkar fint, precis som allt annat o bilen.

Ringde Volvohandlaren i Boden

Han var bara 18 år när ringde han upp den lokala Volvohandlaren i Boden. Han hade han bestämt sig.
– Jag ville ha en Amazon. Första tanken var ju att hitta en riktigt fin begagnad men när det inte gick så fick det bli en ny, säger han.
Ett stort beslut. Att en 18 årig arbetargrabb köper en fabriksny bil hörde inte till vanligheterna. Och att kunna betala den kontant för egna pengar låter mest som en saga men Torbjörn hade sparat målmedvetet i flera år.

Sparade målmedvetet varenda krona

Han började redan som 15-åring när han fick extraarbete på en lokal cementfabrik och satte in i stort sett varje krona på bankboken.
– Det var Martin Engström som drev Niemisels cementfabrik, en mycket fin arbetsgivare. Det fanns hur mycket arbete som helst så det var bra för en ung grabb som jag, säger han.

Drömde om en Amazon

Amazonen är en kultbil och många blir nostalgiska när de ser Torbjörns bil rulla.
Amazonen är en kultbil och många blir nostalgiska när de ser Torbjörns bil rulla.

Hela tiden drömde han om att kunna skaffa en egen bil. Torbjörn hade länge kastat långa blickar efter de nya Amazoner som rullade förbi hemma i Orrbyn. En sån skulle han ha när han fyllde 18.

Beställde en fabriksny bil

– Många ungdomar körde ju PV och den var ju också otroligt fin. En PV Sport var ju häftigt men Amazon var ju något nytt och modernt, säger han.
Modellen hade funnits i några år och den 1,6 liter stora B16-motorn hade uppgraderats till B18 med femlagrad vevaxel.

Några månaders leveranstid

Originalratten har bytts ut mot en så kallad GT-ratt i bakelit, som satt på en sportmodell som kom kort efter att Torbjörn hade köpt sin bil
Originalratten har bytts ut mot en så kallad GT-ratt i bakelit, som satt på en sportmodell som kom kort efter att Torbjörn hade köpt sin bil

Beställde man en ny Amazon 1963 var det några månaders leveranstid. Torbjörn ville dessutom ha en 122 S eftersom den hade en 90 hästkrafter stark motor jämfört med 75 som standardmodellen hade. Färgen hade han också bestämt.

Ville ha färgen Californiavit

– De hade en inne i affären men den var brun och det vill jag inte ha. Jag ville ha en vit, en Californiavit, säger han.
En sådan beställde han och sedan dröjde det inte länge innan bilhandlaren ringde upp och berättade att han hade precis en sådan bil som Torbjörn, där beställaren hade dragit sig ur affären. Men den var inte Californiavit.

Minns känslan från första åkturen

I det gamla fotoalbumet finns en bild när Torbjörn Norberg var 18 år och där hans Volvo Amazon var ny.
I det gamla fotoalbumet finns en bild när Torbjörn Norberg var 18 år och där hans Volvo Amazon var ny.

– Nej, det blev den här, säger han och lägger handen på den i dag fortfarande lika vackert, rödskimrande skärmen.
Han minns dagen då hans röda Amazon var färdig att levereras och känslan av att starta bilen och köra den första turen.
– Det är svårt att sätta ord på det. Man var ju glad, det var man. Och jag körde över Smedsbyn och sedan till Råneå och vidare hem till Orrbyn, minns han.

Har varit ”snäll” mot bilen

Innan dess hade han fått låna sin pappas Opel Kapitän -51 men han säger med eftertryck att Amazonen var någonting helt annat.
– Bara lukten i bilen när man öppnade dörren. Sedan var ju väghållningen så mycket bättre. Hela känslan i bilen andades ju mer kvalitet, säger han.
Att det handlade om kvalitet är ju verkligen ett understatement eftersom bilen rullar än i dag.
– Men jag har varit snäll med den. Har aldrig kört den till jobbet och i flera år stod den bara i ett garage, säger han.

Klädseln i originalskick

Mätaren berättar att bilen har rullat 24 435 mil och klädseln i baksätet är nästan i nyskick. Det här är också en bil som har fått vara i originalskick. I motsats till flera andra veteranbilsentusiaster har Torbjörn låtit bli att lyfta ur motorn och lacka om motorrummet.

Färgen lyser röd i motorhuven

I stort sett allt är original i den 53 år gamla bilen. Och motorrummet är rött, rymligt och inbjudande.
I stort sett allt är original i den 53 år gamla bilen. Och motorrummet är rött, rymligt och inbjudande.

När han öppnar huven och man kikar in där så kan man snabbt konstatera att det inte hade behövts någon uppfräschning. Den röda färgen, under förgasare, batteri och startrelä, lyser lika röd som hela den övriga bilen.

Inte bytt ut några delar

– I stort sett allt är original. Enskärm har jag fått byta och sedan lite annat smått. Men du hör ju hur fint den går än, säger han och tystnar samtidigt som den 53 år gamla och 90 hästkrafter starka B18-motorn spinner vackert och jämnt.

Hustrun Vivianne delar intresset

På en filt vid sidan av bilen har hustrun Vivianne hällt upp kaffe i muggarna. Hon berättar att de träffades i Råneå när hon var 17 år och Torbjörn ett år äldre.
– Vi började prata med varandra. Man kan nog säga att det var kärlek vid första ögonkastet, säger hon och ser på Torbjörn.

Många bilturer tillsammans

Vivianne och Torbjörn har tagit många, fina åkturer med den röda Amazonen under sitt långa liv tillsammans.
Vivianne och Torbjörn har tagit många, fina åkturer med den röda Amazonen under sitt långa liv tillsammans.

– Jamen ska du skriva om sånt där. Skulle det inte handla om bilen, säger Torbjörn och ler lite generat.
Nu har de levt ett långt liv tillsammans och berättar om åkturer med Amazonen i ungdomen.

Åkte till grannländerna

– Vi brukade ju åka ned till Sandviken i Niemiholm och bada. Sedan har det ju blivit resor till Finland och Norge och till fjälls med bilen, berättar hon.

Rullar bara vackra sommardagar

Vivianne delar hans kärlekt till den gamla Amazonen och njuter av finturer med den på somrarna.
För i dag rullar den bara under vackra sommardagar. Till vardags kör de en modern Skoda fungerar mycket bra men det är ingen tvekan om vilken bil som har parets kärlek:

Bil med känsla

Amazonen är ett av Volvos stora flaggskepp där s:et var en förkortning för sport.
Amazonen är ett av Volvos stora flaggskepp där s:et var en förkortning för sport.

– Det här är en bil med känsla. I en modern bil i dag är ju allt gömt under platskåpor men här ser man ju verkligen varje del under huven och det behövs inte många nycklar för att skruva isär en sådan här, säger Torbjörn.

Kupén luktar Amazon

Inne i kupén finns också en speciell doft som sätter minnen i spinn. Alla som gillar gamla bilar vet att många också doftar på ett eget sätt och inget framkallar väl så starka minnen som just dofter från barn- och ungdomen.
– Jamen det stämmer. Jag vet inte om det är inredningen men det luktar Amazon, det tycker jag också. Så här luktar ingen annan bil, säger Torbjörn och ler ett leende innan han åter sätter sig bakom ratten.

Har åkt Amazon i 53 år

Namn: Torbjörn och Vivianne Norberg
Ålder: 71 år och 70 år.
Bor: Råneå i Norrbotten.
Aktuell: Torbjörn och Vivianne har åkt Amazon i 53 år tillsammans och i år fyller den svenska bilmodellen 60 år.
Övrigt: ”Vår yngsta dotter har bland annat broderat och sytt den här Amazonkudden som alltid får hänga med längst bak i bilen”
Drömmer om: Att få vara friska och att kunna få fortsätta att göra härliga sommarturer i Amazonen tillsammans i många år till.

Omsjungen bilmodell

Här är texten till Dalabandet Svenne Rubins hyllningssång: En gammal Amazon”
”Med lister och krom
Ratt i bakelit
Californiavit
Äkta galon
I skinnimitation
En gammal Amazon”

 

Kultbilen Amazonen fyller 60 år

  • Hösten 1956 lämnade de första bilarna Volvofabriken i Torslanda utanför Göteborg
  • Produktionen pågick fram till juni 1970. En del karosser och delar sattes samman Sydafrika fram till 1971.
  • Ungefär 670 000 Amazoner tillverkades. 298 000 bilar blev kvar i Sverige – resten gick på export till andra länder.
  • I början hämtades mycket av tekniken från Volvo PV 444. Men Amazonen fick en modern 50-talsdesign med delad grill och pontonkaross.
  •  Amazonen var den första serietillverkade bilen med trepunkts säkerhetsbälte.
  • I dag har en kultstatus, till exempel finns Amazonklubben som har 2500 medlemmar i Sverige och i flera andra länder.
Av: Joakim Nordlund
Foto: Joakim Nordlund

Läs mer om:

Kommentarer

Lands Nyhetsbrev

Gör som 29 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheterGratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.