Så fick e-handeln en raketstart – han valde Vansbro före Wall Street

Han är 32 år och redan en fullfjädrad entreprenör. Rickard Lyko är VD för ett expansivt e-handelsföretag som är Vansbros näst största arbetsgivare med cirka 100 anställda.

Drömmen var att bli en storfräsare på Wall Street i New York. Men eftersom USA drabbades av en finanskris valde Rickard Lyko en helt annan bana efter ekonomistudierna. Han blev VD för e-handeln med hårvårdsprodukter i familjeföretaget Lyko Hair i Vansbro i Dalarna.

– Jag har inspirerats av den organisation- och företagskultur som H&M och Ikea har och ville försöka skapa något liknande. Men det var verkligen tufft i början när vi gjorde allt själva. Vi skrev adresserna för hand och använde gamla emballage som vi fick från Hemköp, säger Rickard Lyko.

Läs också: Allwin tar en tugga av matsvinnet – gör affärer med gammal mat

– Men jag var övertygad om att vår e-handel kunde blir något stort och kopplade på tävlingsinstinkten. Då gjorde det inget att det knappt gick att ta ut någon lön de första åren.

Historien om Rickard Lykos entreprenörskap finns med i boken 101 unga entreprenörer (Liber), som berättar om drömmarna och drivkrafterna hos framtidens företagsledare. Rickard är en av många unga svenskar gjort verklighet av visioner och skapat jobb både till sig själva och många andra.

Våga lita på människor

– I grunden handlar det om att tro på sin idé och att våga ta risken. Det värsta som kan hända är att det inte går och då överlever man i alla fall. Man måste också lita på andra människor för att komma vidare, och vara redo att kämpa ordentligt, säger Rickard Lyko.

När han klev in i verksamheten 2008 var e-handeln mer eller mindre en bisyssla till familjeföretagets frisörsverksamhet. Med Rickard i täten satsade familjen (pappa Stefan, mamma Rita och systern Erika) stort på e-handeln och investerade med hjälp av banklån.

Land.se skriver om e-handel
Lagerbutiken i Vansbro omsätter 200 miljoner kronor per år.

Läs också: Sätt fart på ditt företag – här är tipsen för landsbygden

– Vi riskerade hus och hem och allt. Men vi jobbade stenhårt. Vid inköpen var vi noga med att vara förnuftiga så att vi åtminstone skulle få tillbaka det vi hade satsat om produkterna var svåra att sälja. Vi valde också att åter­investera så mycket som möjligt i reklam för att bygga upp varumärket.

Från att inledningsvis ha snurrat runt några miljoner kronor per år är webbutikens omsättning i dag omkring 200 miljoner kronor. Utvecklingen har gått spikrakt uppåt och lyko.se har fått en rad fina branschutmärkelser.

I dag har de omkring 100 anställda och är Vansbro kommuns näst största arbetsgivare. Lagerbutiken – med 30 000 olika hår- och skönhetsprodukter – lockar även turister till trakten.

Så länge Rickard Lyko sitter vid rodret förblir lyko.se i Vansbro.

– Att kunna bidra med många arbetstillfällen här på orten är en del av glädjen. Sammanhållningen är bra och många medarbetare brinner för sitt jobb. Det är fint att kunna utvecklas tillsammans med personalen.

Läs också: Här finns massa pengar till ditt företag – så får du tag på dem

Vad är mest stimulerande med att vara egen företagare?

– Att man kan skapa något som andra människor också kan växa i. Min starkaste sida som ledare är att jag inte är speciellt bra på något och därför gärna delegerar till andra. För mig räcker det med att jag vet tillräckligt mycket för att kunna se samband och att sedan vara drivande för att vi ska nå målen.

Du är bara 32 år och VD med ansvar för ett stort företag med många anställda. Hur hanterar du det?

– Jag har inga problem med att lita på min omgivning. Och jag är noga med att hålla mig i fysisk form och se till att jag ständigt utvecklas som person.

Hur stort kan lyko.se bli?

– Jag ser inga gränser. Kanske lanserar vi en webbshop i Norge. Men det viktiga är att först bli ännu starkare i Sverige. I slutet av förra året gick vi samman med frisör- och återförsäljarkedjan Bellbox som har ett 30-tal salonger och butiker i hela Sverige. Den nya företagsgruppen räknar med att omsätta omkring en halv miljard kronor under 2015.

Såg e-handelns framtid tidigt:

Rickard Lyko, 32, Vansbro
Företag: Lyko.se.
Verksamhet: Försäljning av hårvårds- och skönhetsprodukter i en webbutik. Frisersalonger i Vansbro och Stockholm och galleriabutik i Kristianstad. Ingår i ett gemensamt bolag med den svenska frisör- och återförsäljarkedjan Bellbox.
Tillkomst: När USA drabbades av en finanskris 2008 valde Rickard bort en karriär som aktiemäklare och började i stället i familje­företaget i Vansbro. Han såg stor potential i e-handeln.

Kommentarer

Lands Nyhetsbrev

Gör som 29 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheterGratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.