Meny

5 bra yogaövningar som kan lindra din migrän

Per Söder led av svår migrän i 40 år. Sedan fann han lösningen – yoga. Här visar han fem bra övningar som håller migränen borta!

Håll armbågarna rakt ut från axlarna, instruerar Per Söder eleverna som sitter med korslagda ben framför honom. Ur dolda högtalare bakom tjocka draperier, kvittrar en koltrast och våg-skvalp slår mot klipporna.

Eleverna går kursen Mental träning på Naturbruksprogrammet på Djurgymnasiet i Liljeholmen utanför Stockholm. Flera av Pers elever har migrän och nästan alla lider av huvudvärk. Per själv vet hur besvärligt det är att lida av migrän.

Medicinen slutade verka

– När man är mitt i det blir anfallen närmast ett normaltillstånd. Jag var van att ligga däckad en gång i veckan, säger Per när eleverna lämnar lokalen.

När migränmedicinen började säljas i början av 1990-talet, blev Per lättad. Men som många med migrän säkert känner igen fick dosen ökas successivt och efter tre år hade Per blivit immun.
– Ja, sedan var jag tillbaka till att ligga däckad på torsdagarna men då satte min fru ner foten. Vi hade tre små barn och det blev till slut ohållbart att jag låg helt okontaktbar medan familjelivet rasade på, säger han.

Läs också: Träna bort ryggvärken – 7 bra övningar att göra hemma

Pers fru Anita fick tips om en Göran Boll på Institutet för medicinsk yoga. Resultatet blev att Per fick yogaövningar att göra. Tämligen slitsamma. Ett tjugominuters pass skulle utföras i 40 dagar i sträck. Men Per yogade på och efter nio månader hade migränen släppt.
– Men det är en färskvara, jag måste yoga regelbundet för att hålla migränen stången, säger han.

Per som är lärare utbildade sig till yogainstruktör och driver sedan ett år Yogamottagningen i Stockholm. Han reser också runt och föreläser och märker att allt fler får upp ögonen för yogans medicinska effekter.

Yoga efter plöjningen

– På Gotland har bönder som sitter på en traktor hela dagen insett att yoga är välgörande för kropp och själ. 200 vårdare på svenska fängelser är utbildade till yogainstruktörer. Allt fler börjar förstå vilka oerhörda positiva hälsoeffekter yoga har, säger han.

Fem bra övningar

Land.se tipsar om fem bra yogaövningar som kan bota migrän.

1. Ryggböjning
Sitt i lätt meditationsställning och placera händerna på axlarna med tummarna på baksidan och resten av fingrarna å framsidan. Andas in och och böj dig åt sidan åt vänster. Sträva mot att få ner en armbåge mot golvet. Andas ut och böj dig ner åt höger. Upprepa under 3 minuter.
2. Ryggflex
Lägg händerna på låren och flexa ryggen långsamt fram och tillbaka. Andas in uppåt och andas ut bakåt. Här arbetar du med ryggslutet. Upprepa under 3 minuter.

Land.se tipsar om fem bra yogaövningar som kan bota migrän.
3. Ryggvridning
Placera händerna på axlarna med tummarna på baksidan och resten av fingrarna å framsidan. Andas in och vrid överkroppen åt vänster, andas ut och vrid åt höger. Låt huvudet bara följa med. Upprepa under 3 minuter.
4. Lätt ställning för meditation
Sitt i lätt meditationsställning och andas långa, djupa andetag under 1–5 minuter.

Land.se tipsar om fem bra övningar som kan bota yoga.
5. Nackrullning
Sänk hakan mot halsen och rulla huvudet långsamt mot höger axel. Luta huvudet bakåt och öppna munnen så mycket du kan. Andas in hela vägen som huvudet rör sig bakåt till vänster axel. Andas ut och låt käkarna falla igen samtidigt som du rör huvudet framåt. Rörelsen är långsam och försiktig. Varvet tar minst 10 sekunder och det får inte göra ont i nacken. Upprepa under sammanlagt 4 minuter.

Var femte kvinna har migrän

  • Migrän är återkommande attacker av pulserande, kraftig huvudvärk, ofta på ena sidan.
  • Smärtan är ofta kopplad till illamående och ljus- och ljudkänslighet.
  • Var femte kvinna tros lida av migrän och var tionde man.
  • Migrän är ärftlig till stor del, cirka 70 procent. Den kan triggas i gång av viss mat, starkt ljus, starka ljud, fysisk träning med mera. Även stress kan utlösa attacker.
  • Läs mer på Migränförbundets hemsida: www.migran.org.

Av: Ulrika Eriksson
Foto: Roger Olsson

Läs mer om:

Har du fler tips som kan bota migrän? Dela med dig!