Experten: 12 enkla sätt som får dig att stressa av i vardagen

Kraven blir allt högre. Tempot trissas upp. Hur ska man leva och jobba smartare? Det har chefsutvecklaren Boel Swartling hittat svaret på.

De senaste 20 åren har vårt arbetsliv förändrats radikalt. Konkurrensen har hårdnat och kraven har ökat. Färre ska göra mer på kortare tid.

– IT-hjälpmedlen både hjälper och stjälper. Å ena sidan gör de att vi kan leverera mer och snabbare, å andra sidan kan alla få tag på oss hela tiden. Här får vi ett gränsdragningsproblem, säger Boel Swartling som har gett ut boken Hjärnsmart.

Hjärnan hinner inte med

– Vi är gjorda för att röra oss mycket, vara ute och ta in ganska lite information. Det blir ett problem när arbetslivet utvecklas så snabbt, våra hjärnor hinner inte med.

Boel beskriver det som att hjärnans lilla nyckelhål av kognitiv förmåga varje dag möter ett vattenfall av information. Hjärnan blir överbelastad men talar inte om att den är trött. I stället får vi koncentrationssvårigheter och blir ineffektiva.

– Det går ut över vår förmåga till planering, impulskontroll och djupare problemlösning, vilket kräver koncentration och jättemycket hjärnenergi.

”Sysselsatta med fel saker”

En överbelastad hjärna premierar kortsiktigt och enkelt tänkande. I stället för att fokusera på de viktigaste och lite mer koncentrationskrävande arbetsuppgifterna så reagerar vi bara på bollar som kastas mot oss utifrån.

– I det läget är det lätt att vi bara vispar runt lite i inkorgen och går hem utan att ha fått de stora sakerna gjorda. Vi är fullt sysselsatta med fel saker.

En utmattad hjärna påverkar inte bara våra jobbprestationer. Den ger oss ett sämre liv.

– Är hjärnan trött orkar vi inte med det som är viktigt i livet: våra relationer och att göra det vi tycker om. Det ger en väldigt låg livskvalitet.

Kan förebygga stress

Vi behöver lära oss att hushålla med vår mentala energi. Gör vi det kan vi också förebygga skadlig stress.

I takt med att företag och organisationer slimmats förväntas vi i allt högre grad vara våra egna chefer. Det kan vara positivt, vi får bestämma mer. Men det kan också vara svårt att hantera. Plötsligt blir arbetet svårt att överblicka och avgränsa.

– Titta i din arbetsbeskrivning så att du vet vad du ska göra. Låt målen styra arbetet. Om de inte stämmer eller är oklara, be om ett klargörande samtal med din chef.

Gör en plan

Att alltid ha en plan för arbetet är ett effektivt sätt att mota stress och behålla fokus. Det är bra att göra en plan för året, varje månad, varje vecka och varje dag. Det skapar ett tydligt fokus som gör det lättare att prioritera.

– Och glöm inte att träna på att våga sätta gränser i tid. Då slipper du mycket energislukande frustration och irritation, tipsar Boel.

12 enkla sätt att tanka din hjärna i vardagen

1. Ta paus i tio minuter varje timme.
2. Gå på lunch.
3. Ha inte för mycket plikter på fritiden.
4. Unna dig en timme varje kväll när du får göra vad du vill utan att någon stör.
5. Undvik att jobba utanför arbetstid.
6. Ha minst tre veckors sammanhängande semester om året.
7. Sov sju timmar per natt.
8. Lägg ifrån dig mobilen.
9. Ha långtråkigt ibland. Det sätter i gång lusten att vara kreativ.
10. Motionera. Fysisk träning syresätter och städar hjärnan. Vi blir stresståligare och jämnare i humöret och i blodsockret.
11. Vistas i skog och mark. Det är välgörande för hjärnan.
12. Meditera och djupandas. Du försätter kroppen i viloläge, hjärtfrekvensen går ner och koncentrationen övas upp.

Av: Irmi Persson
Foto: Istock

Läs mer om:

Kommentarer

Lands Nyhetsbrev

Gör som 29 000 andra - få tips om nyheter, inspiration, mat & vin direkt till din e-post!

Missa inga nyheterGratis

När jag fyller i formuläret godkänner jag LRF Medias regler om lagring av uppgifter.